Kosár
Az Ön kosara üres

Qiu Zhijie - folytonos tagadás

A legegyszerűbb ötletek a legjobbak.

 
   
  Nem a falra és a művészre festve
Ez a kép Qiu Zhijie egy mára ikonikussá vált Tetoválás c. sorozatából vett képe, ahol a művész teste és a fal a Nem írásjelének felfestésével válik két dimenzióssá. A nem a fal és a művész közötti (én és külvilág) határ eltörlése, amit egyszerre kívánunk és tagadunk. A tudat hiábavaló megszüntetése. Fényképre kerülve, krisztusi pózban. A nemet ábrázoló fénykép maga is tagadás.
 
A kultúra hiábavaló próbálkozására, hogy különálló, független létezési formaként tűnjön fel, egyetlen határozott mód létezik. A tagadás, a plágium, a csalás, a konkrét lét tranziens, áttűnő pillanatként való megragadása. Nagy örömünkre szolgál ez teakészítés közben is.
 
Kortárs keleti művészeket bemutató sorozatunkban gyorsbemutató következik Qiu Zhijie 邱志杰 munkáiból. Fujaini származású, de Pekingben dolgozó művész, aki print, festőművész, kevésbé fotográfus, de performance jellegű művei is akadnak és az eddigi életmű jól láthatóan sok ágban kalandozó, sok különféle művészeti műfajt kipróbáló, kísérletező kedvű művészt sejtet. Ez persze nem egyszerűen sokágú érdeklődés, hanem a modern művész életformája, az életművön átívelő fő témák felmutatása a leginkább alkalmasnak érzett pillanatokban és művészeti formákban.  
 
 Nincs lehetőségünk az életmű részletes ismertetésére, elérhető némi angol és kínai nyelvű irodalom online. Inkább néhány projekt különös természetére és jelentőségére hívnánk fel a figyelmet itt a teás honlapon. 
 
Badou című fotósorozata mindennapi éjszakai utcaképet mutat, egymásrafényképezett rétegekből, amelyek a szellemként el és feltűnő gyalogosok és járművek sokaságából állnak össze csend-életté. A képeken felbukkanó ismeretlenek elsiető alakjára újabb, kivehetetlen, de kétségtelenül létezett nyomok telepednek, filmszerű érzékletességgel.
   
 
   
 
Az oroszlán tánc, ha kaméleon
Egy  2006-os performance alkalmával, tíz táncost öltöztetett be a hagyományos oroszlán táncra, ezúttal katonai egyenruhások gyűrűjében, akik végigmasíroztak a  főutcán. A tradicionális vörös sárkánnyal és oroszlánnal szemben egy terepszínű oroszlán táncolt. Az esemény alkalmából egy terepszínű kép is született. (lásd lentebb)
   
 
   
  TUS ÉS KALLIGRÁFIA
  Különösen érdekesek Zhijien kalligrafikus munkái.
 
A szív szutra százszor és ehhez hasonló előadások során a szent szövegeket írja újra és újra egymásra, míg az írás (ami maga is forma) teljesen felismerhetetlen formává nem torzul.
   
 
   
  TÍZ TANG KÖLTEMÉNY  2000-2001
  Ebben a munkájában tíz híres Tang kori költeményt írt fel a kalligráfia szabályait követve, de teljes egészében megfordítva. Az Erdély Miklóst megszégyenítő mű nem csupán kifordítja az írás és a költészet formai kereteit, de a kínai írás karakterisztikájának köszönhetően plussz töltést is kap.  A költeményeket balról jobbra és alulról felfelé írta, továbbá minden egyes írásjel minden vonását is a megszokott sorrendhez képest megfordítva írta.  Az eseményről videó készült, amit visszafelé lejátszva a költemények tulajdonképpen olvasás és keletkezés közben megsemmisítik magukat a kalligráfiát anti kalligráfiává robbantva szét. A kész kalligráfiákat a falra függesztve tettek pontot az öngyilkos műveletre. A legegyszerűbb ötletek a legjobbak.
   
 
 
   
  A TUDAT REFLEXIÓJA
  A tudat reflexiója egy gigantikus, a mennyezetre függesztett inox acél installációból áll. Ezek a rakétaszerű szerkezetek kis szemlélés után egy híres, hagyományos kínai életkép parafrázisaként kelnek életre, ami három pagoda képét ábrázolta a pagodák melletti tóban. További csavar, hogy a kép szerepel az új kínai papír yuan pénz hátulján is. A yuan pagodái a pénztudat fejjel lefelé lógó templomai, szakrális helyszínek, ég és föld összekötése illuzórikus csillogó mázban.
   
 
   
  TIBET PERFORMANCE
 

"Lhásza messze van, Amerika messze van."

  Ezt a kínai kiadású angol nyelvkönyvből vett mondatot véste a művész 2007-ben kilenc ún. beszélő, vagy imakőre (Mani kő), majd ezekkel a  kövekkel helyettesítette a Lhásza Katmandu vasútvonal megállóinak néhány megállító táblaként funkcionáló kövét, majd a köveket a sorsukra hagyta. A kövek azóta beleforogtak a mindennapi tibeti életbe, a pekingi kiálításon szereplő kövek pedig különös hangsúllyal ejtették ki a rájuk faragott mondatokat. 

   
 
   
  TUSTALAN
  Végül néhány nagyon is valóságos anti festmény.
A tusfestészet minden hagományos elemét felhasználó művein itt-ott kísérletező kedvvel, másutt nagyon is tudatos, maró kritikával találkozunk. A tusfestés üvegre hordott anti festményeit nézve önkéntelenül felvetődik, mi lesz nem száz, hanem talán csak pár év múlva, amikor a régi használhatatlanná foszlott ikonok helyett újakat vetünk szolgálatunkba - jók-e még az eszközeink, vagy jobb felhagyni az egésszel? Művek, amik nem hagynak nyomot maguk után.